Сьогодні, на 365 день розв’язаної росією війни, коли ми всі рефлексуємо про рік, що минув, варто нагадати собі банальну фразу про історію, яка повторюється. У випадку українсько-російських стосунків – це воістину порочне коло, яке ми нарешті отримали шанс розірвати назавжди. Ті, кого не хочеться називати, так вперто і так довго втокмачували нам про взаємну любов і братерство, завжди були нам ворогами. І це доводять автентичні свідчення з різних часів, як-от ці записи в хроніці василіанського монастиря у Кристинополі, написаної 1915 року о. Юліаном Дацієм.
21 липня 1915…Рабунок. Люди по селах і в місті сподївали ся що москалї при відходї будуть палити – длятого заздалегід претали з хат, з комори і зі шпіхлїрів одіж і статки в безпечне місце. І так – вози, плуги, борони, млинки, бочки і т.п. виволїкали в сади поміж дерева – а знова кожухи і в загалї одіж полотна і збіже в мішках закопували в ямах. Колиж дійсно прийшло до того що треба було зі сїл виносити ся бо село зачало горіти – а в додатку ще в тім місци заносило ся на битву – так мешканцї брали родину і що найпотрібнійше на фіру, – одну або дві корові і в дорогу. В селї лишило ся ще богато добра не схованого – як кури, гуси, качки, свинї. І що діє ся: от і село згоріло. Москалї гурмами перебирають ся до тих сїл і рабують. Очевидно – перед спаленьом забрали до чиста, свинї, кури, гуси і т. д. а по спаленю вишукували ями, і находили їх. Розбивали скринї і всë до чиста закрали… Страх! .. навіть татари моглиби піти на науку рабунку до москалїв…
22 липня 1915… Tantae molis erat… Всякому відомо кілько то мілїонів рублїв викинула Росия на пропаґанду право- і царославія в Галичинї в тій благій надії, що прийде прецїнь колись такий час – коли вимріяні пляни здійснять ся і Галичина потоне в морю московськім. І дійсно такий час прийшов – так і щож з того? Надії розвіяли ся. – Війна котра від самого початку свого геть десь аж до мая 1915 принайменше на галицькім теренї так сьвітла розвивала ся в хосен Росиї – взяла від червня фатальний оборот. Де то москалї вже не були загнали ся! Аж під сам Краків а цїла Галичина за їх плечами – то все було їх. А днесь (липень) як ситуация до непізнаня і не до увіреня змінила ся. Виперто їх за Сян, за Днїстер за Буг. Ще стоять вправді на галицкім ґрунтї але от так як на одній нозї. Ще пару днів – хоч не хоч і з сего клаптя будуть мусїли вступити ся. А білянс сеї виправи Росиї на Галичину який – що до зисків і втрат?Втрати: Міліонові вклади грошеві на пропаґанду в Галичинї перед війною. А підчас самої війни: мілїонові жертви в людях – міліярдові жертви в матеріялі воєннім, і «веліє» посламленіє перед цїлим сьвітом а що найгірше зловіщий гороскоп з огляду на сподївану майже необхідну полїтичну катастрофу в лонї самої держави – котра може принести нинї нїким непредвиджені – несподїванки.
Зиски: 1) рабунок коний, коров, волів, повозів паші, меблїв, фортепянів, музеїв, церковних дзвонів і може з двіста тисячів галицьких москвофілїв духовних і цивільних, інтелїґентів і хлопів, котрі за для зради супроти Австриї виутїкали завчасу в Росию зі страху перед сподїваною і заслуженою карою. – Отже, summa summarum – Росия в заміну за такі величезні втрати і материяльні і моральні – зискала – пачку ренеґатів – і тільки всего. «Tantae molis erat trajirere moscvophilos de Galizia trans limites!» Се явище виглядає дійсно на траґікомедию. Бо єсли Росия так дорого заплатила і грішми, і кровію і честию за тих пару сот тисяч галицьких ребят – ми можемо ся тілько дивувати. Нїяк однако не може нїхто порозуміти длячого Росия в так божевільний спосіб виконала перещіпленє свого зіля що ся зродило на галицькій землї – на свій ґрунт. Ся операция могла бути переведена зовсїм без коштів – ба навіть з користию. Ось могла Росия приміром попросту – «по указу» завізвати усїх галицьких право- і царославних «поступай в Россїю» і на тім конець. В часї мира булиби «призванные» злїквідували своі «пеимущества» булиби забрали в кармани гроші – і з набитими кишенями, малиби з чим іти в богату Росию. Хоч чванять ся Росияни, що Росия богата – однако австрийські корони навіть в Росиї могуть ся придати. А так що. Москвофіли утїкаючи забрали зі собою дуже мало що. Добро недвижиме ту лишило ся все до чиста, а движиме також – окрім готових гроший і одіжи. Очевидно, ряд австрийский не може инакше поступити тілько сконфіскує маєтки по утікачах. Отже кілько материяльної втрати має Росия з того боку. Прийшла до посїданя людий – але людий прямо нагих і голодних позбавлених усїх середників до житя. І до чого така робота? Ось так представляє ся білянс воєнної росийскої кампанїї по нинїшний день. Що буде дальше і як – чи Росиї і дальше буде усувати ся ґрунт з під ніг – хто прожіє – той побачить…
23 липня 1915… B-mol C-dur Остатня геройска робота москалїв безпосередно перед їх відворотом – то була: рабованє дзвонів і паленє фільварків, сїл і міст. От і маєш душу московску – гляди на ню бо ту показує ся тобі в цїлій гидкій своїй наготї. Прийшов сюда до нас такий масненький, такий солодкий що і до рани го прикладай. На все горло верещав «погибель германам і венґрам – а освобожденїє і спасеніє» братям словянам. І правду говорив – принайменше з огляду на нас Русинів. Бо дійсно освободив нас насамперед від коний, коров, свиний, дробу, паші, возів, візків, упряжі і т.д. і т.д. в кінци спалив фільварок. Ось як треба було розуміти «освобожденіє». А ми бідаки сего не знали – бо і звітки нам розуміти ся на московскій етиці? Будь же ту мудрий. Москаль з цїлою завзятостю замірив ся на «германа» але недосягнув єго і нїчогісїнько єму не вдїяв. Коли не вдало ся убити «проклятого германа» бий собаку Русина, бий і душу з него випирай – бо герман і галицький Русин – то у москаля як ся показує все равнó! Чи ти москалю з глуздів зісунув ся?
Авжеж хиба так а не инакше. Годі прецінь припустити – щоби чоловік при здорових змислах – котрий нїби то прийшов ратувати брата свого – тому братови тільки пакости заподїяв, що навіть нехрист татарин гірше не потрафивби. Або рабунок церковних дзвонів – як сей диявольский учинок назвати? І на що москалеви дзвонів питаю ся? Що він з ними буде робити? Я гадаю що ті дзвони могуть в недалекій будиччині віддати москалеви дуже немилу прислугу. З того всего що бачимо – виходить майже непомильно що Росия мимоволї буде мусїла обходити кілька траґічних полїтичних празників, при чім і галицькі дзвони возьмуть свою участь. І так перший сподїваний празник то буде великий нїгде невиданий і нечуваний трус (революция). Ту дзвони заграють сумну мельодию в Bmol. Другий празник сподіваний «Главосїки» або усїченє голови дотеперішньому росийскому режімови. Скінчить на ґільотинї ославлена росийска нагайка-кнут; царська самоволя «по сему бить», двірська інтриґантка камариля, чорна сотня, хабарництво і т.п. спеціяли росийскі. Ту дзвони галицькі заінтонують пісню в Cdur. І третий празник сподіваний іменно Преображенє і Обновленіє храма, значить ся обновленє держави росийскої на нових основах. Ту розуміє ся, що дзвони галицькі не можуть иньшої сьпівати тільки в Cdur. До повисших празників можуть ся прилучити ще і другі як Рождество якоїс нової автономічної держави. Хто то може знати. Отже москалї заздалегід приготовляючи ся до епохових історичних моментів – як нарід строго релїґіозний – позвозили до себе тисячі, тисячі галицьких дзвонів – щоби як прийде слушний час – дати знати всему мірови і християньскому і нехрисятияньскому – які дивні дива сотворила війна европейска в Росиї. Ось як я собі толкую вивіз дзвонів до Росиї…
На фото вгорі: російські солдати біля пам’ятника Міцкевичу у Львові, російська листівка, 1914–1915 рр. (фрагмент) – Biblioteka Narodowa.
Опрацювання: о. Єронім Грім, ЧСВВ.