Чудотворний образ Тартаківського костелу

Тартаків, невелике містечко колишнього Белзького воєводства, належав родині Потоцьких у другій половині XVII століття. Раніше, у 1603 році шляхтичкою Катериною Тшцінською (Trzciński) було збудовано парафіяльний костел, на місці старого, дерев’яного, зведеного у 1587 році.

Мадонна з Тартакова з гравюри Адама Гошемського. III чв. XVIII ст. Biblioteka Narodowa.

Тут зберігався образ на полотні, наклеєний на дошку, із зображенням Непорочного Зачаття Діви Марії. Його історію ретельно описав тартаківський священник Анджей Гавриїл Косткевич  (Andrzej Gabriel Kostkiewicz) у творі під назвою «Pewna wiadomość Obrazu Niepokalanego Poczęcia Maryi Panny w Kościele parafialnym Tartakowskim», що був надрукований  в друкарні оо. Василіян у 1778 р., за  сприяння тогочасного власника містечка Станіслава Щесного Потоцького.

Починаючи свою історію, автор пише: “Від кого цей Образ, коли був намальований, ніхто зараз не скаже напевно, зважаючи на вік реліквії; певним є лише те, що він знаходився у Тартаківському замку, з якого його вивезли приблизно у 1727 році. Отримав його Міколай Кухарські (Mikołaj Kucharski), що був на той час капеланом Станіслава Потоцького, Воєводи Белзького, дідича Тартакова». Кухарський зберігав мав його у своєму будинку-пресвитерії аж до смерті. Потім образ перенесли до Тартаківського костелу.

Пам’ятка з молитвою до Тартаківської Матері Божої. 1938 р. З особистої колекції Павла Бугая.

9 березня 1765 року на ньому з’явилися краплі крові та «струмені світла» і це тривало до кінця місяця. Отець Косткевич (Kostkiewicz), разом з одним бідним парафіянином та органістом кілька разів «реставровував» образ. Було сказано, що “ця картина була дуже запиленою і настільки закопченою, що майже не було видно жодного рисунку”, тому її кілька разів «мили». Образ творив чудеса, Косткевич цитує свідчення понад 80 свідків (у хроніці «Liber Memorabilium Тартаківського костелу» описано 407 чудотворних сцілень та надзвичайних благодатей), тому єпископ хелмський Окенський (Okęcki) призначив у 1776 році духовну комісію з розслідування цих явищ, а в червні наступного року видав указ про визнання ікони як чудотворної, з рекомендацією помістити її у великому Розарному вівтарі.

Картина, ймовірно, відноситься до італійської школи початку XVII ст. З 1905 року у Тартакові працювали сестри-служниці. Саме вони у час війни, врятували ікону (1944 р.). Зараз образ  знаходиться у костелі Пречистої Діви марії, у Лукавці, поблизу Любачева (Республіка Польща).

Коронована Папою копія тартаківського образу у костелі Св. Архангела Михаїла у Тартакові. Фото Юрій Гринів. 2019 р.

Образ зафіксований у мідьориті авторства Адама Гошемського (Adam Goczemski), ймовірно, вірменського графіка, що працював на потреби Василіянської лаври у Почаєві в 1770 – 1784 роках. На гравюрі, відображеній на звороті титульної сторінки праці Косткевича, зображена Мадонна у зірковому ореолі, що стоїть у легкім контрапості на півмісяці, топчучи спірально завитого змія. З купчастих і важких хмар виглядає Бог Отець, простягнувши руки. Внизу є два картуші в стилі рококо з гербом Пілава Потоцьких та гербом Коньчиц Мнішеків, що стосуються подружжя – Станіслава Щесного Потоцького (1752-1805) та Юзефи Амалії Мнішек (1752-1798).

8 січня 2004 року Папа Римський Іван Павло II освятив у Ватикані копію образу Богоматері з Лукавця та корону для нього. Урочиста інтронізація копії Образу в новій парафії в Тартакові відбулася 15 травня того ж року. Чудотворний образ у своїй копії повернувся додому…

Медальйон з зображення Тартаківської Матері Божої. 1930-ті рр. З особистої колекції Павла Бугая.

Автор: Hanna Widacka.

Джерело: Muzeum Palacu Krola Jana III w Wilanowie.

Залишити відповідь